|
KONFERENCIA
Budapest, 2002. május 27-28.
A nem kormányzati szervezetek szerepe a katasztrófa segítségnyújtásban
DR. LAMPERTH MÓNIKA BELÜGYMINISZTER BESZÉDE
Köszönöm
szépen tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Köszönöm a meghívást erre a Konferenciára!
Valóban úgy van, ahogy Rajcsányi úrral beszéltünk erről az imént, ahogyan
azt a felvezetőben is említette: személyes elkötelezettségem van a civil
ügyek iránt.
Fontosnak tartom a civil szervezetek közreműködését a katasztrófavédelemben.
És minden más olyan tevékenységben, ami az emberek biztonságát és megóvását
jelenti. Ez az elkötelezettség valóban közrejátszott abban, hogy ez az
első olyan nyilvános szereplés, amelyet belügyminiszterként szélesebb
nyilvánosság előtt teszek. Ehhez hozzájárult egyébként az is, hogy a kormány
tegnap tette le az esküt, és viszonylag rövid idő telt el azóta, hogy
a beiktatásomra sor került.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
A Magyar Köztársaság biztonsága, ezen belül nemzeti értékeinknek és alkotmányos
rendjüknek megóvása, az állampolgárok életének és vagyonának szavatolása,
természeti vagy ipari katasztrófák esetén is össznemzeti ügy. E céloknak
pártérdekektől és ideológiáktól mentes sikeres megvalósítása az állam
és a civil társadalom összehangolt erőfeszítésein alapul.
Fontosnak és természetesnek tartom, hogy a félelem nélküli élet szavatolásában
az állampolgárok közösségei, a civil szervezetek aktívan részt vegyenek.
Örömömre szolgál, hogy a tegnap hivatalba lépett új kormány belügyminisztereként
találkozhatom önökkel, a Gyors Újrakezdésért Alapítvány által rendezett
Nemzetközi Konferencián.
Külföldi és hazai szakemberek vannak itt jelen, és tanácskoznak, dolgoznak
annak érdekében, hogy áttekintsék a nem kormányzati szervek szerepét a
katasztrófavédelemben és a segítségnyújtásban, és megvitassák azokat a
feltételeket, azokat a konkrétumokat, amelyekkel ennek a hatékonysága
növelhető.
Magyarország számára rendkívül fontosak azok a szempontok és tapasztalatok,
amelyeket a konferencia külföldi résztvevői tolmácsolnak az Európai Unió,
az ENSZ, a Délkelet-európai Stabilitási Paktum vagy az egyes országok
katasztrófavédelmi szervezeteinek képviseletében.
Az elmúlt fél órában lehetőségem volt a külföldi szakértőkkel és tisztségviselőkkel
röviden szót váltani azokról a feladatokról, amelyekkel mindannyiunknak
szembe kell nézni, amikor katasztrófahelyzettel állunk szemben. Szóba
kerültek azok a módszerek, amelyek az évek során kialakított és időről
időre az újabb követelményeknek megfelelő fejlesztésre, módosításra kerülő
mechanizmusok rendszere, különböző eljárások, amelyekkel más országok
felkészültek a katasztrófák elhárítására. Természetesen arra is, hogy
a bekövetkezett katasztrófáknak enyhítsék a következményeit.
Egybehangzó álláspontként alakult ki és én ezt jó szívvel megerősítettem
, hogy a katasztrófavédelemben eddig szerzett tapasztalatok fényében
szükséges a nem kormányzati szervezetek erőteljesebb bevonása, a velük
való szélesebb együttműködés, a közös tevékenység erősítése a katasztrófavédelemben.
Ennek az együttműködésnek a hatékonyságát célszerű a nem kormányzati
szervek tevékenységének koordinálása révén is növelni. Ez a koordináció
az állammal való együttműködés meghatározott feladatain túl elsődlegesen
a civil szervezetek, a civil szféra segítségével kell, hogy megvalósuljon.
Olyan civil szervezetekével, amelyek rendelkeznek a szükséges stratégiai
szemléletmóddal, ismeretekkel, technikai adottságokkal, annak érdekében,
hogy elősegítsék a rendelkezésre álló erőforrások lehető leghatékonyabb
felhasználását, úgy a segítségnyújtásban, mint a felkészülésben és a megelőzésben.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Az újonnan megalakult kormány a feladatok ellátásához erős és független,
önálló döntésekre képes partnereket lát a civil szervezetekben. A jól
működő demokráciának egyik alapvető jellemzője, hogy segíti létrejönni,
kiteljesedni az emberek önszerveződését, a helyi és szélesebb közösségek
civil tevékenységét, a demokratikus civil társadalmat. Kormányunk ebben
a felfogásban kíván cselekedni. Úgy vélem, hogy ez a megközelítés, a fenti
alapelv érvényesítése kellő feltétele, és egyúttal garanciája a civil
szervezetek szélesebb körű bevonásának a katasztrófavédelem terén is.
Magyarországon a katasztrófavédelemben a kormányzati szervek mellett
rendkívül fontos feladatok hárulnak az önkormányzatokra is. Minden helyi
vagy regionális katasztrófa esetén a mentési munkálatok elsődleges irányítása
az érintett önkormányzatok feladata. Mód van arra, hogy az önkormányzatok
összefogjanak, közösen lépjenek fel nagyobb katasztrófák kezelésében,
és a lakosságot fenyegető veszélyek elhárításában.
Tevékenységüket azonban akkor tudják sikeresen végezni, hogyha megfelelő
szakmai munkával felkészülnek erre. Gondosan kialakítják katasztrófavédelmi
terveiket, felmérik az erőforrásokat, és folyamatosan, megfelelő képzésben
részesítik azokat a munkatársakat, akik az elhárításban részt vesznek.
Ez az a terület, ahol teljesen egyértelmű, hogy az önkormányzatok tevékenységüket
csak akkor tudják maradéktalanul ellátni, hogyha élvezik a lakosság támogatását,
kialakították az ehhez szükséges bizalmi szintet és kapcsolatrendszert,
és együttműködnek azokkal a civil szervezetekkel, amelyek ebben képesek
és hajlandóak együttműködni.
A lakosságot fel kell készíteni a katasztrófavédelemre, amihez megfelelő
eszközök, eljárások, információ és rendszeres képzés szükséges. Én jól
emlékszem arra, amikor a legutóbb nagy árvíz idején szükségesnek mutatkozott
egy olyan döntés, hogy egy faluból ki kell költöztetni az embereket, mert
veszélyben vannak. Az emberek azonban nem akarták elhagyni az értékeiket,
nem akarták otthagyni a házukat. A hatóság nehéz helyzetben volt, mert
nem akart természetesen erőszakot alkalmazni, de az ő szakmai megítélésük
szerint mégiscsak szükség volt arra, hogy az emberek kiköltözzenek a faluból.
Egy ilyen helyzetre, én azt gondolom, hogy úgy lehet jól fölkészülni,
hogyha előzetesen a lakosságot is fölkészítik arra, hogy egy ilyen helyzetben
mi a teendő. Erre nagyon jók és alkalmasak a civil szervezetek, hogy e
tekintetben is közvetlen kontaktust alakítsanak ki az emberekkel, és megpróbálják
őket meggyőzni arról, hogy a saját érdekeik felismerésében milyen gondolkodásra
és milyen magatartásra van szükség. Hiszen természetesen a katasztrófavédelmi
mentési parancsnok dolga az, hogy felelősen döntést hozzon az emberi élet
és az értékek védelme érdekében. Ezzel a példával, amire én jól visszaemlékszem
az elmúlt időszakból, csak azt szerettem volna megerősíteni, hogy én kitűnőnek,
alkalmasnak tartom arra a civil szervezetek munkáját, tevékenységét, hogy
ebben segítséget nyújtsanak, és előbbre lépjünk.
Az eddig elmondottakat szeretném kiegészíteni két elemmel, amelyet az
önkormányzatokra vonatkozóan mondtam: az egyik kiegészítés egy elvi megállapítás,
és a személyes meggyőződésem is, a másik pedig egy gyakorlati és nélkülözhetetlen,
a feladat megemlítése.
Az elvi álláspont. Meggyőződésem, az önkormányzatiság elvének maradéktalan
érvényre juttatása kulcsfontosságú egy demokratikus társadalomban, és
valóban ez szolgálja jól az emberek és a helyi közösségek érdekeit.
Ami a gyakorlati kérdést illeti, ezt egyúttal kapcsolatba kell hozzam
azzal a reményteljes és a megvalósuláshoz egyre közelebb kerülő folyamattal,
amely Magyarországnak az Európai Unióba történő belépését jelenti. Erőteljesen
és az eddigieknél hatékonyabban kívánom folytatni a közigazgatás reformját,
a magyar közigazgatási rendszernek a kor, az Európai Unió követelményeihez
való igazítását. Ezen belül feltétlenül sort kell keríteni a regionális
önkormányzati rendszer kialakítására. És remélem, hogy országunk csatlakozását
követően, rövid időn belül, legkorábban megítélésem szerint 2006-ban sor
kerülhet az első regionális önkormányzati választásokra Magyarországon.
A katasztrófavédelem szempontjából a régiók megjelenése, és tevékenységük,
működési mechanizmusuk kialakulása nyilvánvalóan új feladatokat és szemléletmódot
jelent, amelyre a kormánynak, az önkormányzatoknak, és a civil szervezeteknek
- meggyőződésem szerint - közösen célszerű felkészülniük és reagálniuk.
E tekintetben is érdemes az Európai Unió országaiban és az Egyesült Államokban
már általánosan elfogadott és a gyakorlatban alkalmazott integrált rendszer
és projekt szemléletű megközelítést alkalmazni.
Összhangban az Európai Unió meghirdetett céljával a magyar katasztrófavédelem
természetes célja az emberek, a környezet és az anyagi javak jobb védelme
természeti és más katasztrófák idején. Ez nemcsak a hazai területet érinti,
hanem a környező országokat is, ahol folyóink erednek, és ahová tőlünk
érkeznek. Természetes tehát, hogy részt veszünk a nemzetközi katasztrófavédelmi
akciókban, humanitárius segítségnyújtásban. E vonatkozásban nyilvánvalóan
ismét előtérbe kerül a nem kormányzati szervezetek és a kormány együttműködése.
Örömmel támogatom tehát azt a törekvést, ami ezen a konferencián is nyilvánvalóvá
vált, vagyis azt, hogy a határokon átívelő regionalitást célzó erőfeszítések
és ezt szervező alapítvány tevékenysége is hangsúlyt kapott, ezt jónak
és támogatandónak tartom.
Magyarország főleg a szomszédoktól is függő vízrendszere, nyitott természeti
határai és központi fekvése miatt alapvetően érdekelt a regionális együttműködésben.
Abban is érdekeltek vagyunk, hogy a szomszédoknál e területen rend legyen,
aminek elősegítésére, ismét csak érdemes követni a nemzetközi szakembereinknek
a konferencián elhangzott ajánlásait.
Közösen ki kell dolgozni nemzetközi szabályokat, szabványokat, regionális
monitoring rendszert, és alkalmazni kell ezeket. Közös gyakorlatot kell
tartani, elő kell segíteni országaink civil szerveződéseinek együttműködését.
Sorolhatnám a feladatokat tovább is. Egy szóval erősíteni kell a regionális
együttműködést a katasztrófavédelem és a segítségnyújtás területén is.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Engedjék meg, hogy még egy gondolatkörrel foglalkozzam. Meggyőződésem,
hogy a katasztrófavédelemben kulcsfontosságú a megelőzés, a felkészülés.
Ezt követi a reagáló képesség folyamatos erősítése és karbantartása, majd
az esetlegesen bekövetkező károk minimálisra csökkentése, azok enyhítése.
Akkor van igazán esélyünk a katasztrófák lehető legkisebb mértékű károkkal
és sérülésekkel való túlélésére, ha összhangot teremtünk a kormányzati
előkészületek és a nem kormányzati szervezetek képességei, erőforrásai
és tevékenységei között. Ha mindannyian fel vagyunk készülve a kialakított
szabályok és eljárások alkalmazására személyes és közvetlen környezetünkben.
Erősíteni kell a kockázatok és a sebezhetőség felmérésén és értékelésén
alapuló tervezést, és felkészülést a magyar katasztrófavédelemben az EU
által kidolgozott értékelési módok, módszerek, eljárások bevezetésében.
Az Európai Uniós országok tapasztalatai, és az EU ajánlásainak megfelelően
át kell térni a jelenlegi gyakorlatról, amely a katasztrófák bekövetkezése
utáni reagálást helyezi a középpontba, arra a stratégiára, tehát arra
kell áttérni, amely a megelőzést és a felkészülést állítja a középpontba.
Ki kell építeni az Európai Unió által megkövetelt jelentési, dokumentációs,
kutatási és fejlesztési, továbbá a veszélykezelési igényeknek megfelelően
a hazai kapacitásokat, az OKF, a nem kormányzati szervezetek, az oktatási
és kutatási intézmények, valamint az üzleti élet együttműködése révén
is.
A cél annak biztosítása, hogy a társadalom mozgósítható erőforrásai valóban
hatékonyan kerüljenek felhasználásra. Kérem, higgyék el, egy demokratikus
társadalomban a nyílt, az állampolgárok és a közösségek igényeire figyelő
és aktívan reagáló kormányzat és a vele együttműködő civil szervezetek
közös tevékenysége a legjobb biztosítéka annak, hogy a természeti és ipari
katasztrófák megelőzésében és káros hatásuk enyhítésében sikereket érjünk
el.
A kormánynak, és személyesen nekem is az a törekvésem, hogy ez így legyen.
Közös tervezéssel, akciókkal sikeresek lehetünk a katasztrófák elhárításában.
Ez igaz országos szinten, és igaz nemzetközi szinten egyaránt. Ezért Magyarország,
mint tagjelölt, támogatja az Európai Unió bizottságának 2001 novemberében
elfogadott állásfoglalását a közös európai katasztrófavédelmi mechanizmus
kialakításáról, és készséggel vesz részt ebben a munkában. A részvételhez,
az előrelépéshez jelentős támogatást nyújthat a mostani konferencia is,
amelynek résztvevői számára további sikereket kívánok.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Köszönöm, hogy meghívtak engem erre a konferenciára. Köszönöm, hogy elmondhattam
kormányunk álláspontját ebben a kérdésben. Szeretném belügyminiszterként
is fölajánlani a jó együttműködést a civil szervezetekkel. Kérem önöktől,
hogy legyenek megértéssel, és bocsássák meg nekem, hogy most, ha udvariatlanságnak
is tűnik, hogy az előadást követően elmegyek, mégis erre kényszerülök.
A minisztérium hivatalos átadás-átvétele most van folyamatban. Több olyan
konkrét tennivaló van, ami az operatív munka elindítását jelenti. Ezért
megköszönöm, hogy megértik ezt, és így fogok elbúcsúzni önöktől. Mégis
fontosnak tartottam, hogy ezt az operatív munkát megszakítva eljöjjek
erre a konferenciára, és elmondjam ezeket a gondolatokat. Köszönöm szépen,
és további jó munkát kívánok önöknek.
Köszönöm. (Nagy taps.)
|